onsdag den 3. august 2011

Jeg elsker tomater !

Hvis jeg blev bedt om at vælge tre fødevarer at tage med på en øde ø, ville tomater nok komme øverst på listen. De kan indgå i utallige retter og tilberedes på uendeligt mange måder. Allerbedst synes jeg dog om dem naturel. Der er intet, der slår en rugbrødsmad med tomat og purløg:-)
Vores egne tomater i drivhuset er lidt lang tid om at komme i gang. Der er mange grønne - men ingen røde.
Da den gårdbutik, hvor jeg køber grønsager, vi ikke selv har, lukkede 31. juli, købte jeg en hel kasse friskplukkede tomater.
Men lige pludselig begyndte tomaterne i drivhuset at rødme,
Vi har mange forskellige slags tomater, men det er bøftomaterne, der er først. Vi har høstet én, og der var nok til tomatsalat til to personer:-)
Den anden er ligeså stor.
Hvad gør jeg så med resten af alle de tomater i kassen ?
Det er da ikke noget problem:-)
Nogle af dem bliver kogt til en god sugo og frosset ned og andre bliver tilberedet på denne måde.

9 kommentarer:

mona sagde ...

Jeg elsker også tomater, og spiser dem direkte fra planten - uhmm!! - Det er først nu, at jeg ikke kan "følge med" mere, men de dér bagte tomater, de smager jo himmelsk.

Fru Kahr sagde ...

Sikke en masse dejlige tomater.

Sikke noget møg med den infektion. Jeg håber, der kommer styr på den uden at det bliver nødvendig med en indlæggelse.
Pas godt på dig selv.

Ps. min mail er i udu, men eftersom jeg havde fortalt dig at min sag var i slutfasen, så vil jeg lige fortælle dig at min sag er afsluttet.

Benthe sagde ...

vil give dig ret i der er mange muligheder med tomater,og det er bare mums at spise.Er selv ret afhængig af dem,går næsten i panik hvis der ikke er flere i kurven.

Strikkefuglen sagde ...

Tomater er bare gode ;-)
Sikke en størrelse de har, så skal der ikke mange til.
Hjemmeavl er bare de bedste.

Lin sagde ...

Det var dog smart med saadan en toerrer. Toerrer I saa ogsaa frugt og andet groent?????? Og sikke en flot blog Michael har startet.

Hanne sagde ...

Uhm - dejlige tomater og dejlig mad. Sådan en´ skal jeg ha NU
Så jeg er smuttet ....
Kh hanne

Fru Olsen sagde ...

Jeg kan stærkt anbefale tomat-æble marmelade som jeg har opskrift til på min blog. Det er min afdøde svigermors opskrift og den har én fejl: den spises alt for hurtigt.
http://dooit-justdooit.blogspot.com/2010/09/ble-tomat-kan-man-det.html

Irene sagde ...

Mona: Jeg spiser også de små tomater direkte fra planten som slok:-)
Dorthe: Det går allerede meget bedre:-)
Benthe: Ja jeg kan heller ikke undvære tomater:-)
Strikkefugl: Hjemmeavl er klart de bedste:-)
Lin Ja - vi tørrer både frugt og grønt. Tørrede bananer er ogset et hit.
Hanne : :D
Fru Olsen: Den opskrift vil jeg bestemt prøve.

Emmy sagde ...

Åh, tomater de er bare gode. Jeg er også til tomater især tomatsuppe, det er en af mine livretter:O)