fredag den 15. juli 2011

Haven netop nu 2

I de to højbede nederst i haven er der sat rionet. Her kan bønnerne klatre op ad og danne et grønt tæppe. I det ene bed er det italiense Borlotti- bønner og i det andet almindelige grønne bønner.
Borlotti-bønner er store rød/hvide bønner, som italienerne gerne spiser rå til en drink.
Til at omkranse terrassen er der lave stenbede. De er fyldt med engelske roser og stauder. Som kantplante er der sat jordbærplanter. Med tiden er det meningen, at alle højbedene skal være kantet med jordbærplanter. Det har den fordel, at de hænger lige i plukkehøjde for børnebørnene og så bliver bærrene ikke snavset til af jorden.
I stenbedet som vender ind mod naboen, er der også opsat et rionet.
Her har jeg plantet klematis og stokroser, så der med tiden vil danne sig en "svævende" grøn væg fyldt med blomster.

8 kommentarer:

Unknown sagde ...

Skøn ide med jordbærrene - jeg ville gerne være lille og gå tur der.
Spændende med den svævende væg - den bliver helt sikkert flot.

Unknown sagde ...

Det er et dejligt uderum I har fået lavet, det må give lyst til rigtig mange strikketimer i det fri og sikkert helt vidunderligt duftende.

Unknown sagde ...

Virkelig en skjønn og nydelig hage du har. :))

Mariann sagde ...

Hvor ser det bare godt ud.
Min have, kunne sandelig også godt trænge til en kraftig "makeover", og når jeg ser sådan nogle flotte billeder, så fatter jeg jo ikke, hvorfor jeg ikke kommer i sving :-)
Rigtig god weekend !

Karina sagde ...

Det er en skøn have i har! :-)
Jeg er pænt misundelig ;-)

Hanne sagde ...

Sikken da en fantastisk dejlig have I har.
Her kan "batterierne lades op".
Ha en dejlig aften
KH Hanne

Susannes syslerier sagde ...

Du har en skøn have Irene. Dejligt sted at kunne hente sin energi. Og klatreroser er skønne.

Helle sagde ...

For et deilig lite hjørne dere har laget. kan tenke meg at det blir fint med en vegg av klematis og roser. Er helt "grønn" når det gjelder hage og planter og er mye på test and learn ennå. Har dog bestemt at det blir roser i et bed, selv om husbonden er skeptisk..