lørdag den 24. juli 2010

Jeg har lige læst....

....JULIE af Anne Fortier - og det er en vidunderlig bog.

Jeg kan godt lide at læse bøger, der er henlagt til en lokalitet, jeg kender. Det er tilfældet med f.eks. Elsebeth Egholms krimier, der som bekendt foregår i Århus. Anne Fortiers roman JULIE foregår i Siena, der er én af Italiens smukkeste byer. Jeg har desværre kun været i Siena en enkelt gang, men kan levende forestille mig bogens hovedperson vandre rundt i de samme gader, hvor jeg også har gået:-)
Julie er sammen med sin tvillingesøster Janice vokset op i USA hos deres tante Rose efter at deres forældre er omkommet i en bilulykke.
Da tanten dør arver Janice det hele, medens Julies arv begrænser sig til et brev og en nøgle til en bankboks i Siena, der angiveligt skulle indeholde en værdifuld skat fra Julies mor.
Julie rejser til Siena, hvor bankboksen viser sig kun at indeholde dokumenter, der vedrører Shakespeares udødelige kærlighedshistorie om Romeo og Julie. Shakespeare henlagde sin historie til Verona, men den rigtige historie om Romeo og Julie menes at have udspillet sig i Siena. Julies mor mener, at kunne føre familiens aner helt tilbage til den første Julie, der levede i 1300-tallet. Julie sætter sig for at opsøge sin italienske familie og finde ud af, om de kender noget til den skat, som Julies mor omtaler. Men nogen bryder sig åbenbart ikke om, at Julie begynder at rode op i fortiden, for hun bliver forfulgt og hendes værelse bliver gennemrodet. Udover en god portion spænding indeholder bogen selvfølgelig også en romantisk kærlighedshistorie, idet Julie forelsker sig i den flotte politibetjent Alessandro - hvis rigtige navn egentlig er Romeo:-)
Det er bestemt ikke uden grund, at Anne Fortier er blevet udråbt til Dan Browns kvindelige sidestykke, for ligesom ham blander hun fermt fiktion og facts til en fremragende spændingsbog.
Jeg følte mig i hvert fald særdeles godt underholdt og var helt ked af det, da bogen var slut.
FAKTABOKS:
Forf. : Anne Fortier
Titel: Julie
Forlag: Gyldendal
Sidetal: 528 sider
Udgivet: 2010

9 kommentarer:

Merete sagde ...

Det lyder som en bog efter min smag. Den må jeg holde øje med.
Merete

Merete sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anita Tørmoen sagde ...

Tror nok det er en bok jeg også kunne lest. La meg som følger til bloggen din nå, for her var det mye fint å se:)

Kludemutter sagde ...

Har længe luret på den ;)
Skulle måske tage mig sammen og læse den. Tak for anmeldelsen ;)

Yt.

Jette sagde ...

Den lyder da lige som noget for mig, er også vild med Browns bøger, den vil jeg huske, tak for oplysningen.

Madam Munch sagde ...

Jeg har lige afleveret bogen, da det var et 14-dagslån, og jeg fik den ikke læst. Nu kan jeg forstå at jeg må genlåne den. Tak for din opfordring.

Taxastrikkeren sagde ...

Den må jeg huske at få læst. Tak for tippet. Vi har været i Siena to gange og kan sagtens finde på at komme der igen. En helt speciel gammel by.

Annette sagde ...

Irene, hvor er det godt at læse, at du er så sej og stærk, som jeg ser ud af dit forrige indlæg. Selvfølgelig skal du have kvalitetsis. Hvis ikke du skulle, hvem skulle så.
Pøj-pøj.

Strikkeheksen sagde ...

Kære Irene
Pyh, det er længe siden, så først må jeg lige sige: Sikke nogle pragtfulde trøjer, du har fået lavet til den lille Svend. Han bliver da så velklædt :-)
Dine boganmeldelser er altid dejlige - jeg må se nærmere på bogen her :-)
Jeg håber, du er ved godt mod og at vi ses på søndag hos Gitte
Knus Lene