fredag den 28. august 2009

Fransk madkultur


Chokolade-eclairs, creme-croissanter og andre kager er de franske bagere mestre i at fremstille. Der findes et "Boulangerie" på snart sagt hvert andet gadehjørne, og næsten alle franskmænd, man møder, bærer på et eller flere flutes. De hvide flutes må de gerne beholde for sig selv, men man kan også få glimrende langtidshævede eller mere grove flutes og brød, blot man beder om "Pane complete".
Når man kommer til et nyt sted, er det altid lidt svært at vide, hvor man skal gå hen for at få noget godt at spise. Så de første dage, var jeg rimeligt skuffet over madstandarden, også fordi en stor del af feriefornøjelsen for os er de kulinariske oplevelser.
Men så spurgte vi Madame Demarquer til råds, og hun anbefalede en restaurant i den lille landsby Ault, der ligger ved havet 5-6 km herfra. Her har vi spist glimrende mad et par gange. Michael har vanen tro kastet sig ud i muslinger, østers og nogle kæmpesnegle kaldet "Bulote". Jeg spiste dem ikke, om jeg så fik penge for det! Jeg har valgt nogle lidt mindre eksotiske egnsretter. Michael stod først af den dag, han fik serveret pølse fremstillet af "mave" :-)
I går fandt vi så selv en lille restaurant med en kvindelig vietnamesisk kok. Hun talte glimrende engelsk og var i det hele taget vældig sød. Michael fik nogle meget veltillavede sushi og jeg fik en salat med ananas og tigerrejer og derefter kylling krydret på en meget speciel men lækker måde.
En venlig betjening er absolut ikke altid en selvfølge her i Frankrig. Vi spiste på en restaurant lige overfor Monets have, og her blev vi betjent af den sureste tjener, jeg længe har mødt. Jeg bestilte en Salade Nicoise, og inden jeg var færdig afbrød den arrogante tjener mig med : "at det kunne jeg kun få, hvis jeg også bestilte en hovedret". Hvilket jeg jo også havde i sinde, hvis han lod mig tale færdigt. Nå, men han fik i hvert fald ingen drikkepenge!

4 kommentarer:

Strikkeheksen sagde ...

Jeg er sikker på, der findes et sted i helvede for sure tjenere ;-) Sådan en kan virkelig spolere fornøjelsen - godt han blev sat på plads, Irene :-)

Super hyggeligt at læse om jeres kulinariske udskejelser - farligt territorie med alle de boulangerier ;-)

PS: Iøvrigt smukke billeder fra Monets have :-)

Denblyviol sagde ...

Du vil elske "Bulote".

Jette sagde ...

Ih, hvor kan du vise sådanne smukke blomsterbilleder og så lige en kage, bliver helt lækkersulten.

eKirsten sagde ...

Åh ja, kager!!! Måske er det heldigt, at de danske bagere ikke er af fransk standard.
Jeg fik for resten en gang komave i Skotland. Ved et uheld, og jeg bed kun i et stykke én gang. Nu ved jeg godt, hvad det hedder på både engelsk, tysk og fransk.