mandag den 30. juni 2008

Irenes February Lady Sweater



IRENES FEBRUARY LADY SWEATER

Opskriften er lavet så den passer mig, og jeg kan ikke lide for løse og store trøjer. Jeg vil tro, den svarer til en str. L.
Den er 55 cm lang og 52cm x 2 bred. Ærmet er 30 cm langt op til ærmegabet og 17 cm x 2 bredt. Jeg har ret korte arme, så dine ærmer skal højst sandsynligt være længere.
Jeg har brugt noget garn, hvor 18-20 masker i retstrik er 10 cm.
Mål èn af dine trøjer før du går i gang.
Hvis opskriften skal være større eller mindre skal det være et tal, der er deleligt med 7, da mønstret går over 7 masker.
Hvis du f.eks vil have ærmerne bredere, skal du slå 77, 84 eller 91 masker op. Skal de være smallere 63, 56 eller 49.
Du kan også vælge at strikke med tykkere garn og pinde, for at få trøjen større.
BULLEN:
Slå 223 masker op på pind nr. 3 ½ og strik 16 pinde ret frem og tilbage på rundpinden.
Strik 10 ret(kantmasker – strikkes ret hele vejen) og begynd derefter på mønsteret:
1.pind.
1 ret ,2 ret sammen, slå om, 1 ret, slå om, 2 drejet ret sammen,1 ret -
Gentag indtil de sidste 10 masker, der strikkes ret.
2.pind.
10 ret, vrang resten af pinden indtil de sidste 10 masker, der strikkes ret
3.pind.
2 ret sammen, slå om, 3 ret, slå om, 2 drejet ret sammen.
Gentag indtil de sidste 10 masker, der strikkes ret.
4.pind
Ligesom 2. pind.
Disse 4 pinde danner mønsteret.
Nu fortsættes på denne måde indtil bullen har den længde op til ærmegabet du ønsker.(38 cm). Slut med en vrangpind. Næste pind strikkes ret hele vejen. Næste pind: 10 ret,35 vrang, luk 14 masker af, 105 vrang, luk 14 masker af,35 vrang, 10 ret. Lad arbejdet hvile.
ÆRMER :
Slå 70 masker op. Strik 12 pinde ret.
Strik mønster men uden kantmaskerne indtil ærmet har den længde du ønsker(30 cm). Sørg for at slutte mønsteret ligesom på bullen.
Luk 7 masker af i ret og strik ret pinden ud. Luk 7 masker af i vrang og strik vrang pinden ud.
Lad arbejdet hvile og strik et ærme magen til.
Nu skal delene samles.
Strik 10 kantmasker ret, 32 ret, 2 drejet ret sammen,sæt en tråd eller en maskemarkør, 1 ret, strik dernæst et ærme på, 1 ret, sæt en maskemarkør eller tråd, 2 ret sammen. Strik til der mangler 3 masker på ærmet, 2 drejet ret, 1 ret.Fortsæt med rygmaskerne.Sæt det andet ærme på på samme måde.Sæt tråd eller maskemarkører,så du altid tager ind på begge sider af de to masker. Strik ret tilbage.
Tag nu 8 masker ind på hver anden pind på denne måde, indtil bærestykket er så langt, som du vil have det.
Lav samtidig knaphuller i højre side med passende mellemrum.
Når bærestykket har den ønskede længde strikkes 6 pinde ret uden indtagninger. Luk ikke for stramt af.
Sy ærmerne sammen og sy under ærmegabet.
Hæft alle ender.
Find nogle flotte knapper.
Vask den.
Nu er din FLS klar til brug :-)

7 kommentarer:

Gitte sagde ...

Den er super flot din FLS. - Og hvor er du bare hurtig ;-)

Glæder mig til min er klar. Mangler dog 2 ærmerne endnu.

Mona sagde ...

Mange tak for oversættelse..Nu må jeg også snat igang med at lave den.

Anonym sagde ...

Jeg siger også tak for oversættelsen , nu har jeg mod på at gå i gang :-)

Anonym sagde ...

Den er bare endnu smukkere og flottere på, men måske det er modellen, der bærer den.

Tusind tak for din tid. Jeg vil stille, stille gå i gang i dag ;-)

Jette sagde ...

Nej, hvor er den blevet flot, og den passer dig jo perfekt. Har godt set den på Ravelry, men kan jo ikke nå alt det...

Strikkeheksen sagde ...

Den er smuk. Så enkelt kan det siges.

Lise sagde ...

Sådan en vil jeg også have... Nu har jeg mod på at gå i gang efter din dejlige oversættelse.

Tak!

- Lisen